NyheterArtiklar

Magma inleder samarbete med GeoGebra

Ludvig Brisby Jeppsson
Jan 22

Vi är glada och stolta att kunna berätta att Magma ingår partnerskap med GeoGebra!

Det har bara gått några få månader sedan vi för första gången träffade Robert Pontecorvo, Assessment Lead på GeoGebra, på en stor utbildningsmässa i New Orleans, USA. Robert, som har mer än 30 års erfarenhet som matematiklärare, berättar mer om partnerskapet:

Jag introducerades för det fantastiska teamet på Magma genom mina tidigare kollegor och vi på GeoGebra ser verkligen fram emot att inleda partnerskapet. Samarbetet med Magma möjliggör en sammanhängande och enhetlig lärupplevelse för de distrikt, kommuner och skolor som använder både GeoGebra och Magma. Vi är övertygade om att samarbetet även bidrar till att vi kan möta de faktiska behoven som finns där ute bland elever och skolor.


Precis som Magma så är GeoGebra ett europeiskt företag, grundat i Österrike 2001 av Markus Hohenwarter. Deras grafritande verktyg används i matematikundervisningen i klassrum över hela världen.

Så hur ser det då ut för eleverna i Magma? Här är ett exempel som ingår i den första releasen som nu är live på plattformen.

I frågan ska eleven hitta funktionens nollställe. Som exemplet visar kan eleverna nu interagera med GeoGebras koordinatsystem i ritytan och lärare kommer att kunna följa elevernas process precis som på alla andra frågetyper på Magma.

Ett viktigt mål för den djupa tekniska integrationen som genomförts har varit att se till att de nya funktionerna inte bara erbjuds som ett tillägg som dyker upp i ett nytt fönster i webbläsaren, utan att det istället blir ett naturligt sätt för elever att visa hur de löser och svarar på frågan. Detta understryker Fanny Lindevall, ansvarig för elevupplevelsen på Magma:

Vi är supertaggade på samarbetet då interaktivitet och att visa uträkningar är grunden i vår elevupplevelse. Genom att implementera en djup integration med GeoGebra, istället för enbart ett tillägg, kommer elever kunna interagera med koordinatsystem och grafer medan lärarna kan följa hur de tänker.

Andra exempel på frågetyper som nu finns på plattformen är att rita linjer och rita punkter.


I bilden ovanför ska eleven sätta ut flera punkter. I bilden nedan ska eleven dra en linje genom att sätta ut punkter i koordinatsystemet. Båda uppgifterna rättas automatiskt, precis som vanligt i Magma, och eleverna får direkt feedback.


Att erbjuda olika typer av frågor har varit ett annat mål för detta partnerskap, då det tillåter elever och lärare att testa olika typer av moment och på olika nivåer. Björn Runow, ansvarig för det matematiska innehållet i Sverige, har lett utvecklingen av nya frågetyper och berättar om samarbetet:

För alla våra användare i Sverige, oavsett om det är grundskola eller gymnasiet, är det viktigt att kunna interagera med materialet på plattformen på olika sätt. Samarbetet med GeoGebra ger ytterligare en ny dimension här. Dessutom ger det våra användare möjlighet att öva inför de digitala nationella proven, där GeoGebra ingår som verktyg.


Och den bästa delen? Detta är bara början. Planen är att släppa fler interaktiva frågor, verktyg och graf-funktioner redan till höstterminens start. Håll utkik!

För feedback och frågor:

Fanny Lindevall
fanny@magma.se

Björn Runow
bjorn@magma.se

Robert Pontecorvo
rob.pontecorvo@geogebra.org

NyheterArtiklar

Magma inleder samarbete med GeoGebra

Ludvig Brisby Jeppsson
Jan 22

Vi är glada och stolta att kunna berätta att Magma ingår partnerskap med GeoGebra!

Det har bara gått några få månader sedan vi för första gången träffade Robert Pontecorvo, Assessment Lead på GeoGebra, på en stor utbildningsmässa i New Orleans, USA. Robert, som har mer än 30 års erfarenhet som matematiklärare, berättar mer om partnerskapet:

Jag introducerades för det fantastiska teamet på Magma genom mina tidigare kollegor och vi på GeoGebra ser verkligen fram emot att inleda partnerskapet. Samarbetet med Magma möjliggör en sammanhängande och enhetlig lärupplevelse för de distrikt, kommuner och skolor som använder både GeoGebra och Magma. Vi är övertygade om att samarbetet även bidrar till att vi kan möta de faktiska behoven som finns där ute bland elever och skolor.


Precis som Magma så är GeoGebra ett europeiskt företag, grundat i Österrike 2001 av Markus Hohenwarter. Deras grafritande verktyg används i matematikundervisningen i klassrum över hela världen.

Så hur ser det då ut för eleverna i Magma? Här är ett exempel som ingår i den första releasen som nu är live på plattformen.

I frågan ska eleven hitta funktionens nollställe. Som exemplet visar kan eleverna nu interagera med GeoGebras koordinatsystem i ritytan och lärare kommer att kunna följa elevernas process precis som på alla andra frågetyper på Magma.

Ett viktigt mål för den djupa tekniska integrationen som genomförts har varit att se till att de nya funktionerna inte bara erbjuds som ett tillägg som dyker upp i ett nytt fönster i webbläsaren, utan att det istället blir ett naturligt sätt för elever att visa hur de löser och svarar på frågan. Detta understryker Fanny Lindevall, ansvarig för elevupplevelsen på Magma:

Vi är supertaggade på samarbetet då interaktivitet och att visa uträkningar är grunden i vår elevupplevelse. Genom att implementera en djup integration med GeoGebra, istället för enbart ett tillägg, kommer elever kunna interagera med koordinatsystem och grafer medan lärarna kan följa hur de tänker.

Andra exempel på frågetyper som nu finns på plattformen är att rita linjer och rita punkter.


I bilden ovanför ska eleven sätta ut flera punkter. I bilden nedan ska eleven dra en linje genom att sätta ut punkter i koordinatsystemet. Båda uppgifterna rättas automatiskt, precis som vanligt i Magma, och eleverna får direkt feedback.


Att erbjuda olika typer av frågor har varit ett annat mål för detta partnerskap, då det tillåter elever och lärare att testa olika typer av moment och på olika nivåer. Björn Runow, ansvarig för det matematiska innehållet i Sverige, har lett utvecklingen av nya frågetyper och berättar om samarbetet:

För alla våra användare i Sverige, oavsett om det är grundskola eller gymnasiet, är det viktigt att kunna interagera med materialet på plattformen på olika sätt. Samarbetet med GeoGebra ger ytterligare en ny dimension här. Dessutom ger det våra användare möjlighet att öva inför de digitala nationella proven, där GeoGebra ingår som verktyg.


Och den bästa delen? Detta är bara början. Planen är att släppa fler interaktiva frågor, verktyg och graf-funktioner redan till höstterminens start. Håll utkik!

För feedback och frågor:

Fanny Lindevall
fanny@magma.se

Björn Runow
bjorn@magma.se

Robert Pontecorvo
rob.pontecorvo@geogebra.org

More episodes

No items found.